Trending Now

6/recent/ticker-posts

Ad Code

MEO Class 1 - Most important and repeated written questions

MEO Class 1 - Most important written questions

Topic - UNCLOS

Ø What are the UNCLOS provisions concerning ship’s flag and nationality? In observation of UNCLOS what are the duties of flag states and how are they enforced?
Ø Give a brief history and necessity towards formation of UNCLOS ? What are its important highlights? Under context explain - 
1. Territorial Sea
2. Contiguous Zone
3. Exclusive Economic Zone
4. Continental Self
5. High Seas

Topic - MARPOL
Ø How will you prepare your ship for a renewal survey of IAPPC International Air Pollution Prevention Certificate. Explain with specific emphasis on the records and documents to be maintained. Enumerate general requirements for shipboard incinerator. 
Ø What are the ongoing developments at the IMO with respect to the technical and operational measures to be invoked on board ships for combating green house gas emissions from ships?
Ø With respect to refrigeration gases used on board vessels answer the following.
a) Explain ozone depleting potential of conventional ref gases.
b) Name alternative refrigeration  gases available and being used on board 
c) Explain the steps you will take to ensure that release of refrigeration gases from the plant is minimized during normal operation and during maintenance activities.
Ø Exhaust emission control is a major global issue and under serious consideration by world shipping. In this context, comment on the following, 

a) Primary nox reduction vis-a-vis secondary Nox reduction measures.
b) Scavenge air moisturizing & exhaust gas recirculation for main engine.

Ø Compare the latest European Union stipulation for Low Sulphur fuel on merchant ships with existing Marpol requirements. Discuss the difficulties for implementation on existing ships and its commercial impact on ship operations.
Ø Write short notes on 
i. Tier 2 & Tier 3 emission regulation on main engine
ii. Homogenizer for water emulsion
iii. SCR for Nox emission reduction

Ø The protection of the marine environment is of utmost importance today. Discuss. (a) How would you as a c/e of a tanker ensure protection of the environment by compliance with the various regulation of Marpol 73/78 annex 1 for prevention and control of pollution at sea? (b) State requirement for compliance under annex vi of Marpol 73/78.

Topic - ISM / AUDIT
Ø You as chief engineer you are asked by your company to carry out internal audit of the deck department under the ism code. How would you carry out the audit and which areas would you lay emphasis on during the audit?
Ø List the objectives of an ISM internal audit of a ship. How an internal audit helps in satisfactory external audit? What are dynamic elements of the ISM code which envisages continuous improvement of safety management and pollution prevention? What do you understand by “Non - conformance”? What is the difference between a corrective action and preventive action?
Ø Illustrate the provision kept towards establishing procedures to identify and testing of “critical” equipments under ism codes. Enlist the shipboard items/ operations subjected to inspection and test under ism codes. How the list of critical equipment and systems are made and on what factors they are dependent.

Topic - CLASSIFICATION SOCIETIES 
Ø Discuss the validity of statement that Classification societies are recognized institutions (RO) and play an important role in implementation of national and international regulations. State the limitations of the highlighting them with reasons. List the statutory services undertaken by a classification on behalf of administration.
Ø With respect to survey and certification, State the circumstances which may lead to suspension or withdrawal of class and explain the following terms used by classification societies: 1) Anniversary date 2) Condition of class 3) Window period for survey 4) Memoranda 5) Additional note 6) Statutory recommendations.
Ø Define meaning of term “ Conditions of Assignment” as applied to ship.
i. State how conditions of assignment contribute towards the watertight integrity of ships.
ii. Give reasons why conditions of assignments need periodic inspection, giving specific instances where they can be found to be less than fully effective.


Topic - BUNKERS RELATED
Ø While bunkering as a port as a Chief Engineer describe the procedure you would employ for Ascertaining/ Receiving correct grade/ quantity of fuel oil from the shore supply authorities. In case of a dispute over fuel oil, received on board, describe the actions you will take under the circumstances. What are the applicable provisions under Marpol 73/78, annex vi regulations?
Ø Name the present ISO standard for Marine Fuel and explain the salient features of it. With reference to fuel oil analysis report, explain the relevant corrective actions which can be initiated against various adverse observations in it.
Ø With regards to ordering and receiving fuel bunker on board answer the following 
a) The importance of correct bunker specification including the relevant ISO standard 
b) How will you ensure that a representative sample is drawn during bunkering?
c) How will you ensure that in case of bunker disputes especially with regards to quality the sample from the vessel will be acceptable for verification?

Ø Explain the influence of following external factors in higher consumption of fuel oil and how at best they could be controlled?  
(i) Ship’s hull condition 
(ii) Weather condition 
(iii) Maintenance of different elements in fuel oil system
(iv) Damage to propeller blades


Ø A ship which was bunkering at a foreign port has met with an accident and a substantial amount of oil spillage in water has resulted. Draw an emergency preparedness plan for the incident and how best it could be encountered under the provision. Describe its salient advantages.


Topic - CASUALTY INVESTIGATION
Ø State the applicable regulation of SOLAS and MARPOL under which it is mandatory for a flag state to conduct an investigation into any casualty. Write briefly the salient points of casualty investigation code and the recommended practices for a safety investigation into a marine casualty or marine incident. What do you understand by the term very serious marine casualty?
Topic - DRY DOCKING
Ø Your vessel where you are posted as a Chief Engineer is about to enter a dry dock. State the coordination and exchange of information necessary with the master of the vessel for entering the dry dock. Also, list the necessary preparations required along with the delegation of responsibilities to the engineers of the vessel. Enlist the inspections and co-operations you will make with the dry dock authorities for undocking the vessel.
Ø Why is Dry- docking referred to as a major event in the maintenance of a ship? As a Chief Engineer explain different steps that need consideration while planning a dry-docking project of a ship due for it’s special survey.

Topic - PORT STATE CONTROL
Ø Explain PSC inspection. Underline its authority and basis of such inspections. Explain the various steps a Flag State can take to ensure that PSC detention of its vessels are minimized. What is understood by concentrated inspection campaign. 
Ø With reference to port PSC enumerate on the following (i) Regional co-operation/ agreements (ii) Future of PSC (iii) Is PSC an effective tool for ship safety?
Ø Define unseaworthy and unsafe ship within the meaning of MS Act 1958 as amended. Explain detainable deficiency with reference to a PSC inspection. Describe the procedure to be followed for timely release of a vessel detained for serious structural deficiencies under PSC.
Ø Define unseaworthy and unsafe ship within the meaning of MS Act 1958 as amended. What according to you is the difference between unseaworthy and unsafe ship. What are the obligations of the owner to crew with respect to seaworthiness.

Topic - TECHNICAL
Ø Explain in detail the significance of propeller curves to a chief engineer. Enumerate the safety margins in relation to the propeller
Ø Discuss IEC and NEMA standards for marine electrical equipment . What required for marine electrical cables. How will you conform that electrical cables are suitable for intended use onboard.

Ø Explain the following modern methods of turbo charging 
a) Pulse converter system
b) Sequential turbo charging
c) Two stage turbo charging 
d) Variable geometry turbochargers

Ø Explain the different machinery related emergency situations that are dealt as documented procedures under "emergency preparedness" underline the salient actions that are documented in dealing with: 
i. Main Engine Failure 
ii. Steering Failure 
iii. Boiler Automation Failure
iv. Scavenge Fire
Ø Illustrate mean piston speed, its significance on consumption of fuel oil. Explain how mean piston speed is related to r.p.m. and ideal combustion. Joining an old ship as chief engineer, formulate a methodology by which you can ascertain optimum use of fuel oil against desired mean piston speed.


Topic- INSURANCE
Ø In an unfortunate incident of main engine crankcase explosion on your vessel, the main engine was badly damaged and two engine room personnel suffered serious injuries. Explain how you will present the vessel for subsequent inspections by P&I and H&M insurance companies with special emphasis on the records and documents required in each case to ensure that only genuine claims are honored.
Ø Differentiate between "third party liability" and "contractual liability". When may the ship-owner seek to limit his liability?
Ø State the different types of marine insurance policies that could be undertaken by related with each case of an insurer.
Topic - Chartering
Ø Differentiate the salient considerations taken during survey of a ship under -
i. Bare Boat charter
ii. Voyage charter
iii. Time Charter
      As Chief Engineer on board, explain with reasons, which of the three surveys is most demanding and exhaustive and why?
Topic - MISCELLANEOUS ( Not very important )
1. The vessel of which you are chief engineer suffers grounding. Write a report to be forwarded to the superintendent of the company about the surveys and inspections subsequently carried out when the vessel was dry docked in a foreign port.


2. On a ship you are employed as Chief Engineer, the vessel has UMS system for controlling engine room and a central scanning and data logging system for monitoring. Explain the special attention you will pay to the specific data and formulate a chart for condition monitoring. .highlight the tools in computer application you will use for making graphical representation of the salient points, which will enable trend analysis?

3. What are the principle reasons responsible for compounding of machinery vibration in connection with operation of a long stroke diesel engines and associated machinery arrangements?  What are the key factors for excitations generated by the engines?

4. A ship on which you have joined as Chief Engineer is scheduled to be put in active service after major lay-up and necessary repairs. State the preparations and trials you would conduct prior offering the ship to the surveying authorities for survey and inspection.

5. An Indian flag vessel has grounded off the coast of India, and the owners have abandoned the property. In accordance with the provisions under the merchant shipping act, What steps should be initiated and who should initiate such steps for the safety of the ships and the marine environment.

6. As a Chief Engineer describe the methodology you will practice during taking over/handing over of your ship in a foreign port towards inventory management of lube oil / fuel oil on board. In case of dispute arising thereof, describe how it can be best-solved? During the circumstances how you would ascertain amount of oil not fit for use?

7. What are the common hazards encountered during lifting appliances survey/inspection?


8. During inspection of propeller in dry dock during which you noticed a surface crack on one of the blades. State the steps taken by you as c/e for successful handling of the situation. Also if some surface cracks are noticed on the keyway of a tail shaft, state the steps taken by you for tackling the problem. Explain the effects in case the cracks, as stated are not dealt with at the proper time.



9. Your vessel which had been recently dry docked, has shown a significant increase in consumption of fuel oil. Frame a report in the format of an email, addressing the Engineer Superintendent with the related inspections made, findings established and suggestions for repair any.

Post a Comment

0 Comments